Boska Liturgia św. Jana Złotoustego <<< wstecz (1) [2] [3] [4] dalej >>> LITURGIA WIERNYCHI. Modlitwy za wiernychPIERWSZA MODLITWA ZA WIERNYCH
Kapłan odmawia modlitwę.
DRUGA MODLITWA ZA WIERNYCH
Jeśli Kapłanowi w czasie sprawowania liturgii nie towarzyszy Diakon, poniższy fragment opuszcza się:
Kapłan odmawia modlitwę:
II. Przeniesienie darów ofiarnych
|
* Będąc w niepojęty sposób ikoną Cherubinów i życiodajnej Trójcy śpiewając po trzykroć święty hymn, oddalmy teraz wszystkie troski doczesnego życia. | Iże Chieruwimy tajno obrazujuszczie i żywotworaszcziej Troice triswiatuju piesń pripiewajuszczie, wsiakoje nynie otłożym popieczienije. |
MODLITWA KAPŁANA
K. Nikt nie jest godny przychodzić, ani przybliżać się do Ciebie, ani składać Tobie w ofierze Liturgii, Królu chwały, kto jest związany cielesnymi pożądaniami i rozkoszami[3]. Służenie bowiem Tobie jest rzeczą wielką i napełniającą lękiem nawet same Moce niebieskie.
Jednakże Ty w Swojej niewypowiedzianej i niezmiernej miłości do człowieka bez żadnej zmiany i przekształceń stałeś się człowiekiem i zostałeś naszym Arcykapłanem. I jako Pan wszechrzeczy powierzyłeś nam świętą czynność spełniania tej liturgicznej i bezkrwawej Ofiary. Ty, bowiem Sam, Panie i Boże nasz, panujesz nad wszystkim, co jest w niebie i na ziemi, zasiadasz na tronie podtrzymywanym przez Cherubinów, Pan Serafinów i Król Izraela, jedynie Święty i odpoczywający w Miejscu Świętym. Dlatego Ciebie, jedynie dobrego i skłonnego do wysłuchania, usilnie proszę: wejrzyj na mnie grzesznego i nieużytecznego Swego sługę i oczyść moją duszę i serce od uczynków sumienia nieprawego i mocą Ducha Świętego uczyń zdolnym mnie, mającego na sobie łaskę kapłaństwa, stanąć przed Twoim tu świętym Ołtarzem i konsekrować święte i nieskalane Twoje Ciało i czcigodną Krew. Zbliżając się do Ciebie z pochyloną głową, proszę Cię: nie odwracaj oblicza Swego ode mnie i nie wyłączaj mnie z liczby Swych dzieci, lecz zechciej łaskawie, żebym ja, grzeszny i niegodny Twój sługa, złożył Ci te Dary. Albowiem Ty jesteś składającym i składanym, przyjmującym i rozdawanym, Chryste Boże nasz, i Tobie oraz przedwiecznemu Twojemu Ojcu i Przenajświętszemu, dobremu i życiodajnemu Twojemu Duchowi, oddajemy chwałę, teraz i zawsze i na wieki wieków, amen. |
Niktoże dostoin ot zwiazawszychsia płotskimi pochot’mi i słast’mi prichoditi‚ ili pribliżytisia‚ ili służyti Tiebie, Caru sławy: jeże bo służyti Tiebie wieliko i straszno i samiem Niebiesnym Siłam.
No obaczie‚ nieizrecziennaho radi i biezmiernaho Twojeho cziełowiekolubija‚ nieprełożno i nieizmienno był jesi cziełowiek‚ i archijerej nam był jesi‚ i służebnyja sieja i Biezkrownyja Żertwy swiaszcziennodiejstwije predał jesi nam, jako Władyka wsiech. Ty bo jedin‚ Hospodi Boże nasz, władycziestwujeszy nie-biesnymi i ziemnymi‚ Iże na prestole Chieruwimstie nosimyj, Iże Sierafimow Hospod’ i Car’ Izrailew‚ Iże jedin Swiat i wo swiatych pocziwajaj. Tia ubo molu jedinaho i błahaho i błahoposłuszliwaho: prizri na mia hresznaho i niepotrebnaho raba Twojeho‚ i oczisti moju duszu i sierdce ot sowiesti łukawyja, i udowli mia siłoju Swiataho Twojeho Ducha‚ obleczienna błahodatiju swiaszczienstwa‚ predstati swiatiej Twojej siej trapiezie i swiaszcziennodiejstwowati Swiatoje i Preczistoje Twoje Tieło i Cziestnuju Krow’. K Tiebie bo prichożdu, prikłoń moju wyju, i molu Ti sia, da nie otwratiszy lica Twojeho ot mienie‚ niże otrinieszy mienie ot otrok Twoich, no spodobi priniesiennym Tiebie byti, mnoju hresznym i niedostojnym rabom Twoim, darom sim. Jako ty jesi prinosiaj i prinosimyj, i prijemlaj i razdielajemyj‚ Christie Boże nasz, i Tiebie sławu wossyłajem, so bieznaczialnym Twoim Otcem, i preswiatym i błahim i żywotworaszczim Twoim Duchom, nynie i prisno i wo wieki wiekow, amiń. |
Kapłan z Diakonem odmawiają hymn Cherubinów, czyniąc trzy pokłony.
K. Będąc w niepojęty sposób ikoną Cherubinów i życiodajnej Trójcy śpiewając po trzykroć święty hymn, oddalmy teraz wszystkie troski doczesnego życia.
D. Aby urządzić przyjęcie Królowi wszechświata przychodzącemu w otoczeniu niewidzialnych zastępów anielskich. Alleluja, alleluja, alleluja |
Iże Cheruwimy tajno obrazujuszczie i żywotworaszcziej Troice triswiatuju piesń pripiewajuszcze, wsiakoje nynie otłożym popieczienije.
Jako da Cara wsiech pod’imiem, anhielskimi niewidimo dorinosima czinmi. Alliłuia, alliłuia, alliłuia. |
Potem całują Ołtarz, pozdrawiają wiernych, robiąc w ich stronę skłon głową, i idą do Żertwiennika. Stojąc przed Żertwiennikiem, Kapłan okadza Dary, modląc się po cichu:
K. Boże, oczyść mnie grzesznego (3x). | Boże, oczisti mia hresznaho (triżdy). |
Potem Diakon zwraca się do Kapłana, by wziął Welon z Darów.
D. Podnieś, ojcze. | Wozmi, władyko. |
Kapłan bierze Welon i kładzie na ramię Diakona.
K. Wznieście ręce wasze ku Miejscu Świętemu i błogosławcie Pana. | Wozmitie ruki wasza wo Swiataja, i błahosłowitie Hospoda. |
PROCESJA
Kapłan bierze Diskos i daje Diakonowi, który na palcu prawej ręki trzyma również kadzielnicę. Sam zaś bierze kielich i obaj wychodzą północnymi Drzwiami poprzedzani przez ministrantów niosących świece i stają przed Świętymi Wrotami zwróceni do ludzi.
D. Jego Świątobliwość Ojca naszego i Arcykapłana Powszechnego N., Papieża Rzymskiego, wielce błogosławionego N., Metropolitę (lub Arcybiskupa lub Biskupa danej eparchii), cały stan kapłański, diakoński i zakonny, niech wspomni Pan Bóg w Swoim Królestwie, w każdym czasie, teraz i zawsze i na wieki wieków.
K. Chronioną przez Boga ojczyznę naszą, władze państwowe i wojsko niech wspomni Pan... D. Założycieli, dobroczyńców i parafian tej świątyni niech wspomni... K. Was i wszystkich chrześcijan niech wspomni... |
Hospodina i otca naszeho Swiatiejszaho Wsielenskaho Archijereja imia rek, Papu Rimskaho, i Hospodina naszeho błażenniejszaho Mitropolita (ili Archijepiskopa, ili Jepiskopa) imia rek, (jehoże jest’ obłast’), wieś swiaszczenniczeskij, dijakonskij i inoczeskij czin, da pomianiet Hospod’ Boh wo Carstwii swojem, wsiehda, nynie i prisno i wo wieki wiekow.
Bohochranimuju stranu naszu, predierżaszczija własti i woinstwo jeja, da pomianiet… Sozdatielej, błahotworitielej, błahoukrasitielej i prichożan swiataho chrama sieho, da pomianiet… Was i wsiech prawosławnych christijan, da pomianiet… |
Chór kończy hymn Cherubinów.
* Amen. Aby urządzić przyjęcie Królowi wszechświata przychodzącemu w otoczeniu niewidzialnych zastępów anielskich. Alleluja, alleluja, alleluja. | Amiń. Jako da cara wsiech pod’imiem, anhielskimi niewidimo dorynosima czinmi. Alliłuia, alliłuia, alliłuia. |
Pierwszy wchodzi Diakon i, stojąc po prawej stronie, zwraca się do wchodzącego Kapłana.
D. Niech Pan wspomni twoje kapłaństwo w Królestwie Swoim. | Da pomianiet Hospod’ Boh swiaszczienstwo twoje wo Carstwii Swojem. |
Kapłan stawia Kielich na Ołtarzu i przyjmuje od Diakona diskos.
K. Niech Pan wspomni twój diakonat w Królestwie Swoim w każdym czasie, teraz i zawsze i na wieki wieków.
Pobożny Józef zdjął z krzyża przeczyste Twoje Ciało, namaścił wonnościami, owinął czystym całunem i złożył w nowym grobie. W grobie ciałem, w otchłani zaś duszą, jako Bóg, w raju z łotrem, a na tronie z Ojcem i Duchem Świętym byłeś, Chryste, wszystko wypełniający i nieogarnięty. Piękniejszym od raju i naprawdę jaśniejszym od pałacu królewskiego pokazał się dla nas, Chryste, Twój życiodajny grób, źródło naszego zmartwychwstania. |
Da pomianiet Hospod’ Boh swiaszcziennodijakonstwo twoje wo Carstwii Swojem, wsiehda nynie i prisno, i wo wieki wiekow.
Błahoobraznyj Iosif, s drewa sniem preczistoje Tieło Twoje, płaszczianiceju czistoju obwiw, i błahouchańmi wo hrobie nowie, pokryw, położy. Wo hrobie płotski, wo adie że s duszeju jako Boh, w rai że s razbojnikom, i na prestole był jesi, Christie, so Otcem i Duchom, wsia ispołniajaj nieopisannyj. Jako żywonosiec, jako raja krasniejszyj, woistinu i cziertoha wsiakaho carskaho pokazasia swietlejszyj, Christie, hrob Toj, istocznik naszeho woskresienija. |
Kapłan okadza duży Welon i okrywa nim Dary.
K. Pobożny Józef zdjął z krzyża przeczyste Twoje Ciało, namaścił wonnościami, owinął czystym całunem i złożył w nowym grobie. | Błahoobraznyj Iosif, s drewa sniem preczistoje Tieło Twoje, płaszczianiceju czistoju obwiw, i błahouchańmi wo hrobie nowie, pokryw, położy. |
Kapłan okadza Dary.
K. Panie, okaż Syjonowi łaskę w Swej dobroci, aby zostały odbudowane mury Jeruzalem, wówczas przyjmiesz ofiary prawe, dary i całopalenia, wówczas będą składać cielce na Twoim ołtarzu. | Ubłaży, Hospodi, błahowolenijem Twoim Siona‚ i da soziżdutsia stieny Ijerusalimskija: Tohda błahowoliszy żertwu prawdy, woznoszenije i wsiesożehajemaja: Tohda wozłożat na ołtar’ Twoj tielcy. |
Kapłan oddaje Kadzielnicę i zwraca się do Diakona.
K. Wspomnij mnie, bracie i współofiarniku.
D. Niech Pan wspomni twoje kapłaństwo w Królestwie Swoim. Pomódl się za mnie, ojcze święty. K. Duch Święty zstąpi na ciebie i moc Najwyższego cię osłoni. D. Tenże Duch towarzyszyć nam będzie przez wszystkie dni naszego życia. Wspomnij mnie, ojcze święty. K. Niech Pan wspomni ciebie w Królestwie Swoim w każdym czasie, teraz i zawsze i na wieki wieków. D. Amen. |
Pomiani mia, bratie i sosłużytielu.
Da pomianiet Hospod’ Boh swiaszczienstwo twoje wo Carstwii Swojem. Pomolisia o mnie, władyko swiatyj. Duch Swiatyj najdiet na tia i siła Wyszniaho osienit tia. Tojże Duch sodiejstwujet nam wsia dni żywota naszeho. Pomiani mia, władyko swiatyj. Da pomianiet tia Hospod’ Boh wo Carstwii Swojem, wsiehda, nynie i prisno i wo wieki wiekow. Amiń. |
III. Obrzędy ofiarowania
EKTENIA BŁAGALNA
Diakon idzie przed Wrota.
D. Spełniajmy modlitwę naszą do Pana.
* Panie, zmiłuj się. Za te drogocenne Dary tu złożone, do Pana módlmy się. Za ten święty Dom Boży i za tych, co z wiarą, pobożnością i bojaźnią Bożą do niego wchodzą, do Pana módlmy się. O uwolnienie[4] nas od wszelkiego ucisku, gniewu[5] Bożego, niebezpieczeństw i nieszczęśliwego losu, do Pana módlmy się. Weź nas w opiekę, zbaw, zmiłuj się i ochraniaj nas, Boże, Swoją łaską. D. O cały ten dzień, aby był doskonały, święty, spokojny i bez grzechu, Pana prośmy * Daj nam, o Panie. D. O anioła pokoju, wiernego przewodnika, stróża naszych dusz i ciał, Pana prośmy. O odpuszczenie i przebaczenie naszych grzechów i przewinień, Pana prośmy. O wszystko, co dobre i pożyteczne dla dusz naszych i o pokój dla świata, Pana prośmy. O dopełnienie pozostałych dni naszego życia w pokoju i w duchu stałego nawrócenia, Pana prośmy. O śmierć naszą chrześcijańską, bezbolesną, pełną powagi, spokojną oraz o przychylny wyrok na strasznym sądzie Chrystusa, Pana prośmy Wspominając przenajświętszą, przeczystą, przebłogosławioną i pełną chwały Panią naszą Bogurodzicę i zawsze Dziewicę Maryję oraz wszystkich świętych, polecajmy siebie samych, naszych bliźnich i całe nasze życie Jezusowi Chrystusowi, naszemu Bogu * Tobie, o Panie. |
Ispołnim molitwu naszu Hospodiewi.
Hospodi, pomiłuj. O predłożennych cziestnych darech, Hospodu pomolimsia. O swiatiem chramie siem, i s wieroju, błahohowienijem strachom Bożyim wchodiaszczich woń, Hospodu pomolimsia. O izbawitisia nam ot wsiakija skorbi, hniewa i nużdy, Hospodu pomolimsia. Zastupi, spasi, pomiłuj i sochrani nas, Boże, Twojeju błahodatiju. Dnie wsieho sowierszenna, swiata, mirna i biezhreszna, u Hospoda prosim. Podaj, Hospodi. Anhieła mirna, wierna nastawnika, chranitiela dusz i tieles naszych, u Hospoda prosim. Proszczienija i ostawlenija hrechow i prehreszenij naszych, u Hospoda prosim. Dobrych i poleznych duszam naszym i mira mirowi‚ u Hospoda prosim. Proczieje wremia żywota naszeho w mire i pokajanii skoncziati, u Hospoda prosim. Christijanskija koncziny żywota naszeho‚ biezboleznienny‚ niepostydny‚ mirny i dobraho otwieta na straszniem sudiszczi Christowie‚ prosim. Preswiatuju, preczistuju, prebłahosłowiennuju, sławnuju Władyczicu naszu Bohorodicu i prisnodiewu Mariju, so wsiemi swiatymi pomianuwsze sami siebie, i druh druha i wies’ żywot nasz Christu Bohu predadim. Tiebie, Hospodi. |
MODLITWA NA PRZYSTĄPIENIE DO OŁTARZA
K. (po cichu) Panie Boże wszechmogący, jedynie Święty, który przyjmujesz ofiarę chwały od tych, którzy wzywają Cię całym sercem, przyjmij modlitwę od nas grzesznych i pozwól nam zbliżyć się do Twego świętego Ołtarza. Uczyń nas zdolnymi składać Tobie dary i ofiary duchowe za grzechy nasze i nieświadome błędy ludu. Daj nam w Swej dobroci cieszyć się Twoją życzliwością, żeby nasza ofiara była Ci przyjemna i żeby dobry Duch Twojej łaski zamieszkał w nas i zstąpił na te Dary tu przygotowane oraz na wszystkich Twoich ludzi.
(głośno) Przez miłosierdzie Twojego Jednorodzonego Syna, z którym błogosławiony jesteś wraz z Najświętszym, dobrym i życiodajnym Twoim Duchem, teraz i zawsze i na wieki wieków. * Amen. |
Hospodi Boże, Wsiedierżytielu, Jedinie Swiatie, prijemlaj żertwu chwalenija ot prizywajuszczich Tia wsiem sierdcem‚ priimi nas hresznych molenije‚ i priniesi ko swiatomu Twojemu żertwienniku‚ i udowli nas prinositi Tiebie dary że i żertwy duchownyja o naszych hresiech i o ludskich niewiedieniich: i spodobi nas obresti błahodat’ pred Toboju, jeże byti Tiebie błahoprijatniej żertwie naszej, i wsielitisia Duchu błahodati Twojeja błahomu w nas, i na predleżaszczich Darech sich, i na wsiech ludiech Twoich.
Szcziedrotami Jedinorodnaho Syna Twojeho‚ s Nimże błahosłowien jesi, so preswiatym i błahim i żywotworaszczim Twoim Duchom, nynie i prisno i wo wieki wiekow. Amiń. |
[1] 1Tes 1,10.
[2] Jw.
[3] Tt 3,3.
[4] 1Tes 1,10.
[5] Jw.
< Poprzedni | Następny > |
---|